Regula de aur


Evanghelia
Matei 7,7-12
În acel timp, Isus le-a spus discipolilor săi: „Cereţi şi vi se va da, căutaţi şi veţi găsi, bateţi şi vi se va deschide! Căci oricine cere primeşte; cine caută găseşte; iar celui care bate i se va deschide. Care om dintre voi, dacă fiul îi va cere pâine, îi va da o piatră? Sau, dacă va cere un peşte, îi va da un şarpe? Aşadar, dacă voi, răi cum sunteţi, ştiţi să daţi daruri bune copiilor voştri, cu cât mai mult Tatăl vostru cel din ceruri va da cele bune celor care i le cer? Deci tot ce vreţi ca oamenii să facă pentru voi, faceţi şi voi pentru ei, căci aceasta este Legea şi Profeţii".

Meditație
Citind regula de aur, cea enunțată de Isus: „…tot ce vreți ca oamenii să facă pentru voi, faceți și voi pentru ei”, suntem înclinați să credem că, în morală, principiul reciprocității este important, constitutiv. Nu pot să fiu bun decât cu cei care sunt buni cu mine. Răutatea din atitudinea mea se justifică pe deplin în cazul în care este reacție la răutatea cu care am fost tratat de cineva. Aplicând acest raționament, suntem siguri că redăm ceea ce a intenționat să ne spună Isus Cristos? Vrând să fim mai subtili în analiză, vom remarca un lucru. Isus nu spune: Tot ceea ce vă fac vouă oamenii, faceți-le și voi lor! Morala, înainte de a fi faptă, este intenție, este voință. Nu acțiunea celuilalt trebuie să determine felul meu de a acționa, ca în expresia „action et reaction” din filmul Les choristes, pe care poate l-ați văzut. Morala lui Isus se întemeiază mai întâi pe voință, pe voința proprie: „tot ceea ce vreți”. Ceea ce vreau să mi se facă, fac eu mai întâi pentru ceilalți. Nu după ce îmi fac ceilalți sau cu condiția să-mi facă ceilalți! Se poate întâmpla ca cineva să-ți fi făcut deja o nedreptate, să te fi ignorat într-o împrejurare importantă pentru tine, să fi scăpat un cuvânt denigrator la adresa ta. E clar că n-a făcut ceea ce tu ai vrut să-ți facă. Însă purtarea lui, după gândirea lui Isus, nu are voie să devină normă de comportament pentru purtarea ta. Norma este sau ar trebui să fie voința ta, prin care ție îți vrei constant binele, pe care ajungi să li-l faci altora, deoarece știi că mereu ți l-ai vrut ție de la ei. Mai simplu formulat, să facem ceea ce vrem să ni se facă!

Rugăciune
Doamne, tu ne-ai spus că dacă cerem ceva, putem primi de la Tine. Eu îți cer să mi-l trimiți pe Duhul Sfânt. El să coboare asupra mea, să mă călăuzească și să-mi îndrume pașii pe calea cea dreaptă. Te rog, ajută-mă să fiu și eu la rândul meu, aproape de cei care au nevoie și să le ofer ajutorul. Amin.


Citat Îndemn
Ajută, azi, un prieten care se află într-o situație dificilă și îți cere ajutorul!

Pr. Cristian Diac & Antonia Gherghelaș

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Lumina căutată de iubire

A păși de la mormânt spre înviere

Iubirea dizolvă răul