Fideli sau trădători?


Evanghelia
Ioan 13,21-33.36-38
În acel timp, stând la masă cu discipolii săi, Isus s-a tulburat în duh şi a mărturisit: „Adevăr, adevăr vă spun: unul dintre voi mă va trăda". Discipolii se uitau unii la alţii, nedumeriţi fiind în legătură cu cel despre care vorbeşte. Unul dintre discipolii lui, pe care îl iubea Isus, stătea la masă la pieptul lui Isus. Atunci, Simon Petru i-a făcut acestuia semn să se intereseze cine ar putea să fie cel despre care vorbeşte. El s-a aplecat deci pe pieptul lui Isus şi i-a zis: „Doamne, cine este? Isus a răspuns: „Este acela pentru care voi întinge îmbucătura şi i-o voi da". Atunci, întingând îmbucătura, a luat-o şi a dat-o lui Iuda Iscarioteanul, fiul lui Simon. După acea îmbucătură, a intrat Satana în el. Atunci, Isus i-a zis: „Ceea ce vrei să faci, fă repede!" Dar niciunul dintre cei care stăteau la masă nu a înţeles de ce i-a spus aceasta.Şi, cum Iuda ţinea punga cu bani, unii au crezut că Isus îi spune: „Cumpără ceea ce ne trebuie pentru sărbătoare!" sau ca să dea ceva săracilor. Aşadar, luând îmbucătura, Iuda a ieşit îndată. Şi era noapte. După ce a ieşit el, Isus a spus: „Acum a fost glorificat Fiul Omului şi Dumnezeu a fost glorificat în el, iar dacă Dumnezeu a fost glorificat în el, şi Dumnezeu îl va glorifica în el însuşi şi-l va glorifica îndată. Copilaşi, încă puţin mai sunt cu voi. Mă veţi căuta şi - aşa cum le-am spus iudeilor - vă spun acum şi vouă: «Unde merg eu, voi nu puteţi veni»". 36 Simon Petru i-a spus: „Doamne, unde mergi?" Isus i-a răspuns: „Unde merg eu, tu nu mă poţi urma acum, dar mă vei urma după aceea". Petru i-a spus: „Doamne, de ce nu pot să te urmez acum? Îmi voi da viaţa pentru tine!" Isus a răspuns: „Îţi vei da viaţa pentru mine? Adevăr, adevăr îţi spun: nu va cânta cocoşul până când mă vei renega de trei ori".

Meditație
Dragi tineri, în evanghelia de astăzi, îl întâlnim pe Isus cu apostolii la ultima cină. Apostolii se bucură să sunt la masă cu Isus, ei nu știu nici că aceasta este ultima cină, nici că Isus deja și-a început suferința pentru că știe că va fi trădat de unul dintre ei. Dar bucuria lor se stinge pentru că Isus le destăinuie suferința inimii sale: „Adevăr, adevăr vă spun: unul dintre voi mă va trăda.” Isus îi cunoștea bine pe apostolii săi, știa bine slăbiciunile lor. El îl cunoaștea bine și pe Iuda, și știa de mult timp că Iuda va fi cel care îl va trăda. Și, totuși, Isus nu l-a respins, nu l-a alungat, el l-a iubit cu atât mai mult, făcând totul pentru a-i schimba inima, dar Iuda nu a vrut. În acest moment durerea lui Isus este grozavă văzându-l pe Iuda alegând să-l trădeze și să meargă pe drumul pierzării. Înțelegem suferința lui Isus pentru că știm și noi prin ce trecem atunci când ne vedem un prieten drag care alege să-și distrugă viața și să meargă pe un drum greșit care îl duce spre pierzare.
Iubirea lui Isus față de Iuda este irevocabilă, chiar dacă el devine tradător. Isus nu-l refuză pe Iuda, nu încearcă să-i ridice pe ceilalți împotriva lui, îi respectă libertatea și îl lasă să facă ceea ce a decis. Prin ceea ce face Isus, înțelegem atât de bine dragostea lui pentru noi și ce înseamnă de fapt iubirea adevărată, care niciodată nu se impune și nu constrânge, dar care îl acceptă și pe cel care rănește și trădează.
Dragi tineri, de câte ori și noi ne-am comportat asemenea lui Iuda? De câte ori ne-am comportat ca niște trădători desconsiderând iubirea nemărginită a lui Isus față de noi? Știm bine că prin viața noastră l-am făcut pe Isus să trecă de multe ori prin suferința tradării lui Iuda. Dar Isus nu vrea să ne descurajăm, vrea să ne întoarcem și să nu mai trădăm. L-ar fi iertat și pe Iuda dacă s-ar fi întors după ce totul ar fi trecut, dar el a mers până la capăt pe drumul pierzării. A mai fost un trădător, Petru, care tot în acea seară a reacționat atât de sigur pe dragostea, credința și fidelitatea lui, dar când a dat de greu, l-a trădat pe Isus ca și cum nu l-ar fi întâlnit vreodată, nu ar fi văzut vreo minune, nu ar fi auzit vreun cuvânt de-al său. Și iată că pe drumul crucii, nu îl găsim pe Simon Petru ajutându-l pe Isus, dar îl găsim pe un alt Simon, pe Simon din Cirene care nu i-a promis nimic lui Isus, dar care a făcut mult mai mult!
De multe ori și noi ne-am comportat cu Isus asemenea lui Petru, i-am spus că îl iubim, că ne-am da viața pentru el, dar de câte ori l-am trădat și am plecat să ne trăim viața departe de el? I-am fost mai străini ca cei care nu i-au promis nimic și a găsit în inimile lor mai multă iubire decât în inimile noastre.
Dragi tineri, din evanghelia de astăzi, învățăm că lui Isus nu-i plac tradătorii, dar în același timp că el este plin de clemență și compasiune, că înțelege slăbiciunea umană și că ne așteaptă să ne întoarcem după ce am trădat. Și Iuda și Petru au trădat, dar, Petru, care și-a recunoscut greșeala și s-a întors, a fost iertat de Isus și vindecat prin iubirea sa. Așa să facem și noi și Isus ne va ierta și ne va vindeca cu iubirea sa ca să nu mai fim niciodată trădători, ci fideli cu toată și în toată viața noastră.

Rugăciune
Tu le știi pe toate, Doamne. Ne auzi fiecare gând, ne anticipezi fiecare mișcare și ne pătrunzi în suflete. Ne-ai iertat de atâtea ori când am greșit și mereu ai crezut în noi. Pentru aceasta îți suntem recunoscători și, totodată, te rugăm să ne ferești de ispitele acestei lumi reci și înșelătoare. Noi tinerii, suntem vulnerabili, fragili și neștiutori, deoarece drumul nostru abia acum începe. Ne aflăm încă la mal, iar valurile vieții ne vor lovi și îți vom mai greși cu siguranță. Nu ne lăsa, te rugăm, să ne înecăm, ci întinde-ne mâna ta blândă. Apără-ne familiile care și-ar da viața pentru noi și care ne iubesc necontenit. Sănătatea este primordiala, dar nu numai sănătatea trupească dorim să ne-o întărești, ci și cea sufletească! Ajută-ne să te urmăm! Amin!


Citat Îndemn
Astăzi, te îndemn să ceri iertare acelora cărora consideri că le-ai greșit sau acelora pe care i-ai supărat, oferă un zâmbet, o îmbrățișare și un cuvânt frumos familiei și poate unor prieteni cu care nu ai mai discutat sau cu care nu te-ai mai văzut de mult timp. Apoi mulțumește-i lui Dumnezeu pentru că se află în viața ta. Împarte iubire!

Pr. Sergiu Dămoc & Beatrice Lupu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Lumina căutată de iubire

A păși de la mormânt spre înviere

Iubirea dizolvă răul